Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСереда, 12.08.2020, 01:54

НВК "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня №1 - гімназія ім. В.Газіна" смт Ратне

Меню сайту
Статистика

Бібліотека -територія читання.

    Тонко і мальовничо зауважив свого часу Василь Сухомлинський, що «Людина, для якої книжка уже в дитинстві стала необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою, спустошеною». Відповідно, щоб виховати дитину духовно багатою та освіченою, її варто заохочувати до читання змалечку так само, як і навчати берегти та цінувати книги.

   Перед книгозбірнею гімназії стоїть завдання  навчити  учнів користуватися книгою, бібліотекою, довідковим апаратом, умінню  орієнтуватися у системі інформації, дати учням ключ до самоосвіти, виробити вміння самостійно здобувати знання, вести пошук додаткової інформації.

   Реформування освіти викликало необхідність  перетворення бібліотеки в  центр пропаганди творів літератури, мистецтва, традицій, звичаїв, обрядів українського народу, задоволення національно-культурних  запитів читачів у книзі, оновлення змісту її роботи, пошуку активних форм і видів діяльності.

   Наша шкільна бібліотека змінила своє обличчя  завдяки проєкту «Інтернет – Бібліотека – Трансформер», який профінансувала Волинська обласна рада. Було придбано нові сучасні меблі: книжкові стелажі, конференц-стіл, столи, стільці, крісла-мішки, проектор, електронні книги, полиці-трансформери для книжкових виставок, кафедру видачі, принтер, плазмовий телевізор, комп’ютер, які підключені до мережі Інтернет.

               

  Книжковий фонд нараховує  7195 тисяч примірників художньої, довідкової, методичної, навчально-пізнавальної літератури й 11 297 тисяч підручників.  В бібліотеці зареєстровано  855 читачів, з них дітей 776 та  69 вчителів.

   У багатьох дітей знайомство з безмежним світом книг починається зі шкільної бібліотеки. Тому з метою формування  читацьких інтересів, свідомої потреби учнів у  читанні ми практикуємо різні  інноваційні форми роботи. Ефективними технологіями масової роботи шкільної бібліотеки є книжкові виставки,  бібліотечні уроки,  літературні ігри та свята, зустрічі з цікавими людьми. Захопити дитину читанням – завдання не просте. Діти  віддають перевагу діалоговим, дискусійним, ігровим формам спілкування, тому що вони посилюють пізнавальну й читацьку активність, спонукають до самостійного мислення, вміння відстоювати особисту думку. Захоплюючі, емоційні заходи дають можливість позмагатися, поспілкуватися. Це – дискусії, диспути, різноманітні конкурси, вікторини, тощо. Так, ми проводили зустріч  з молодою літераторкою нашого району Ніною Ковч, на якій вона презентувала свою нову книгу «Неопалима». Учням дуже сподобалась ця зустріч, вони активно спілкувалися з письменницею.

   Усвідомлюючи важливе значення книги для дитини, плануємо роботу так, щоб постійно підтримувати інтерес до книги у дітей початкової ланки. Налагоджена співпраця з  класоводами  допомагає  виховувати у школярів любов та бережливе ставлення до книги.  Дуже люблять учні початкових класів брати участь у проведенні масових заходів. Під час проходження Всеукраїнського місячника бібліотек для учнів початкових класів  було проведено бліц-вікторину «У гостях у казки чарівної», подорожували «Бібліотеками України та світу», свято мови «Наша мова – калинова».

    

 

Добре зарекомендував себе бібліотечний уік-енд – відпочинок у бібліотеці. Цей комплексний захід організовуємо для всіх категорій користувачів. Сприяючи самоосвіті педагогів, підвищуючи їх професійний та інтелектуальний рівень, використовуємо різні форми інформування:

  • готуємо списки літератури до педагогічних рад;
  • забезпечуємо індивідуальне інформування вчителів новинками художньоїлітератури, періодичних видань, допомагаємо у підготовці наукових робіт.

   

      Також важливим методом виховання любові до книги, прищеплення навичок бібліотечно-бібліографічної грамотності є проведення бібліотечних уроків. Вдало проведені, вони стають ніби «ключем в руках дитини» до бібліотеки. До зустрічі з маленькими читачами готуємось заздалегідь, розуміючи, як важливо зацікавити дитину, щоб у подальшому сформувати активного читача. З цією метою проводяться  екскурсії, підбираються гарно ілюстровані книжечки, готуються бесіди, загадки. Проводимо їх у цікавій,  змістовній формі, з елементами гри, дискусії, переглядом відео та мультфільмів З початку навчального року складаємо план проведення таких занять, підключаємо до цієї роботи класоводів, класних керівників,  соціально-психологічну службу. Цікаво пройшли уроки «Про книгу й бібліотеку», «Як берегти книгу», Структура книги», «Історія створення книги», «Шлях книги від автора до читача», «Українські енциклопедичні видання», «Найбільші бібліотеки світу», «Словник – інструмент пізнання світу», «Як книжка прийшла до людей», «Хто ж він такий – Нестор - літописець?»та інші.

Бібліотечні уроки проводяться систематично, тому можна говорити про отримання позитивних результатів, зокрема:

  • збільшення кількості постійних читачів бібліотеки;
  • зменшення кількості випадків псування бібліотечних книжок;
  • підвищення інтересу школярів до читання;
  • покращення якості знань учнів.

  Серед наочних форм популяризації книги  найважливіше місце посідає книжкова виставка – традиційна форма роботи бібліотеки, один із засобів впливу на інформаційну поведінку читача. Цінність цієї форми для читачів визначається тим, що вони  можуть зняти книгу з виставки, погортати її, швидко переглянути ілюстрації, зміст, передмову. Виставки організовуються  для школярів різних вікових категорій. Для дошкільнят та учнів початкових класів діють змінні виставки: «Коли хочеш ти читати, то мене повинен знати», «В гостях у казки чарівної», «Нова книжка дивовижна»,  які викликають зацікавленість. Створюємо виставки, які мають за мету привернути  увагу до конкретної теми чи проблеми та виставки до знаменних і пам’ятних дат, які інформують про якісь події чи свята: « Україно, цвіти у любові й добрі», «Сторінками славної історії Волині»,  «Небесну Сотню вже зустріли небеса» (про воїнів  АТО), « Нас тут триста у Крутах лягло…», «Афганістан болить в моїй душі»,  виставки новинок «На хвилинку зупинись – нові книги подивись», які знайомлять читачів із книгами, що надійшли до бібліотеки та інші.     

  Відкритий доступ до книг є поширеною формою обслуговування юних читачів у нашій бібліотеці. Головне – це розкриття бібліотечного фонду тематичними поличками. Багато залежить і від того, якою літературою розкривається фонд. Діти насамперед звертають увагу на нові книги, а вже коли дитину зацікавила тема, тоді й  пропонуємо всі книги, які є у фонді на цю тему. І це вже перевірено: дитина буде читати читану-перечитану книгу, а в іншому випадку ми ніколи не зацікавили б її цією книгою, хоч би яку змістовну й цікаву бесіду провели.  

   З метою  формування читацьких інтересів та керівництва читанням дітей шкільного віку вивчаємо читацький формуляр. Він показує не лише кількість відвідувань та прочитаних книг, а й коло захоплень дитини. Завдяки цьому можемо планувати поповнення бібліотечного фонду літературою, яка користуватиметься  найбільшою популярністю.

   У бібліотеці є читальний зал, де вихованці мають можливість попрацювати зі словниками, енциклопедіями, довідниками. Із задоволенням школярі працюють з енциклопедіями: «Чудеса техніки», «Чудеса світу», «Світ відкриттів», «Енциклопедія Всесвіту», «Світ космосу», «Дива й таємниці живої природи», «Ілюстрована енциклопедія тварин», «Ілюстрований атлас. Океани», «Атлас. Тварини і рослини України», «Хочу все знати», «Таємниці всесвіту»,  «Історія мистецтв», «Про все на світі», «1000 запитань і відповідей», «1000 таємниць планети Земля», серія «Я пізнаю світ», «Енциклопедія Чомучки» та ін.

    У школі щорічно підтримується акція «Подаруй книжку шкільній бібліотеці». Учні, батьки, вчителі, випускники, батьки з охотою несуть літературу до бібліотеки. Ця акція допомагає поповнити книжковий фонд виданнями письменників української та світової літератури, історії України, енциклопедіями, довідниками, дитячою літературою.

    

          Можна з упевненістю сказати, що читання – це не просто процес отримання інформації, а фактор, який формує особистість і пробуджує її особистісний потенціал. Більше того, процес соціалізації, який буде проходити поза рамками процесу читання, на нашу думку, буде неповноцінним і не дозволить дитині адекватно сприймати навколишній світ і реагувати на нього. Тому робота щодо популяризації книги і читання – це основна орієнтація на формування нової людини, людини майбутнього. Для учнів бібліотека – це простір де можна разом читати, навчатися, спілкуватися, дружити. А для педагогів – це кабінет духовного розвантаження, в якому можна отримати не тільки потрібну інформацію, а й зарядитися позитивною енергією на весь трудовий день. Завжди намагаємося бути на вістрі подій, всебічно сприяти формуванню інформаційної культури та культури читання школярів, підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом пропаганди літератури та інформації про неї.

                           Правила користування бібліотекою

І. Загальні положення

 1.1. Право вільного та безкоштовного користування бібліотекою мають учні, вчителі і всі працівники школи.

1.2. Список послуг користувачів:

• фонд навчальної, художньої, довідникової, науково-популярної літератури для учнів; методичної, науково-педагогічної для вчителів;

• книги, газети, журнали, слайди, відеозаписи, мікрофільми, електронні бази даних;

• картотеки, довідниково-бібліографічний фонд, рекомендаційні списки літератури;

1.3. Бібліотека обслуговує користувачів на абонементі ( видача друкованих видань додому), в читальному залі.

ІІ. Правила, обов’язки та відповідальність користувачів

 Користувачі мають право:

2.1. Користуватись періодикою від 2 до 6 днів. Термін користування підручниками – навчальний термін. Термін користування новими надходженнями, документами підвищеного читацького попиту – 5 днів. Для початкової школи термін користування художніми книгами 14 днів. Книги, які є у фонді у одному екземплярі видаються користувачам для роботи у тільки читальному залі.

2.2. Користуватися такими безкоштовними бібліотечно-інформаційними послугами:

• мати вільний доступ до бібліотечних фондів та інформації;

• отримувати у вільне користування з фондів бібліотеки друковані видання і аудіовізуальні матеріали;

• одержувати консультативну і практичну допомогу в пошуку й підборі друкованих творів та інших джерел інформації;

• продовжувати термін використання літератури відповідно до встановлених норм та порядку;

• використовувати довідниково-бібліографічне та інформаційне обслуговування;

• використовувати довідниково-бібліографічний апарат: картотеки на традиційних та електронних носіях;

2.3. Брати участь у заходах, що проводить бібліотека.

2.4.Вибирати та бути вибраним до бібліотечного активу, надати практичну допомогу бібліотеці.

2.5. Висловити свої пропозиції щодо покращення роботи бібліотеки дирекції школи.

Користувачі зобов’язані:

2.6. Не виносити з бібліотеки книг, які не записані в формуляр.

2.7.Бережно ставитися до друкованих творів та інших носіїв інформації, які отримують з фонду бібліотеки (не робити в них помітки, не підкреслювати, не виривати і не загинати сторінки).

2.8. Користуватися цінною, в єдиному примірнику, літературою, довідниковими виданнями тільки в читальному залі.

2.9. При одержанні друкованих видань та інших документів з бібліотечних фондів читач повинен переглянути їх у бібліотеці і у випадку знаходження пошкоджень або дефекту попередити про це бібліотечного працівника, який зробить на них відповідну помітку.

2.10. У разі пошкодження або втрати документа користувач, за домовленістю з бібліотекою, повинен замінити його аналогічним документом або внести грошове відшкодування ринкової вартості документа через бухгалтерію.

2.11. Не порушувати порядок розстановки літератури у фонді відкритого користування.

2.12. Не виймати картки з картотек.

2.13. Щорічно, на початку навчального року, проходити перереєстрацію.

2.14. У разі вибуття зі школи, повернути до бібліотеки видання, які числяться за користувачем.

2.15. Користувачі не мають права заносити до бібліотеки портфелі, сумки та верхній одяг.

2.16. У разі порушення терміну користування документами без поважних причин користувач позбавляється права користування бібліотекою строком на 3 місяці.

2.17. Особова справа видається учням, які вибувають зі школи, тільки після повернення літератури, яка була взята на абонементі бібліотеки. Працівники школи, що звільняються з роботи, повинні підписати обхідний лист у бібліотекаря.

2.18. В кінці навчального року учні, вчителі та працівники школи повинні розрахуватися з бібліотекою. Учні, які не розрахувалися з бібліотекою, не здали підручники за минулий навальний рік, позбавляються права користування бібліотекою.

2.19. Псування, розкрадання книжок учнями передбачає відповідальність за це з боку їх батьків .

2.20. За втрату неповнолітніми читачами документів з бібліотечних фондів відповідальність несуть батьки або особи, які їх заміняють.

 ІІІ. Обов’язки бібліотеки щодо обслуговування користувачів

 Бібліотека зобов’язується:

3.1. Інформувати учнів, учителів, працівників школи, батьків про всі види послуг, що їх надає бібліотека, в тому числі платних.

3.2. Створювати умови для використання бібліотечного фонду, роботи в бібліотеці.

3.3. Забезпечувати безкоштовний і вільний доступ користувачів до бібліотечних фондів та безкоштовну видачу друкованої продукції в тимчасове користування.

3.4. Забезпечувати оперативне і якісне обслуговування користувачів з урахуванням їх запитів і потреб.

3.5. Надати в користування каталоги, картотеки, інші форми бібліотечної інформації.

3.6. Вивчати потреби користувачів в інформації.

Вести консультативну роботу, надавати необхідну допомогу щодо пошуку та підбору необхідних видань.

3.7. Вести усну науково-інформаційну роботу, організовувати виставки літератури, бібліографічні огляди, дні інформації, літературні вечори.

3.8. Удосконалювати роботу з користувачами шляхом впровадження комп’ютерних технологій.

3.9. Систематично здійснювати контроль за своєчасним поверненням до бібліотеки літератури .

3.10. Кожного навчального року проводити перереєстрацію користувачів.

3.11. Забезпечувати збереження та раціональне використання бібліотечних фондів, створювати необхідні умови для збереження документів.

3.12. Проводити дрібний ремонт книжок та своєчасну палітурну роботу, залучати до неї бібліотечний актив.

3.13.Забезпечувати режим роботи згідно з потребами школи.

ІV. Порядок користування бібліотекою

4.1. Запис користувачів проводиться на абонементі. Учнів до бібліотеки записують за списком класу, вчителів та працівників школи – в індивідуальному порядку, батьків – за паспортом.

4.2. На кожного користувача заповнюється читацький формуляр згідно із встановленим зразком, який дає право на користування бібліотекою.

4.3. Читачі повинні ознайомитися з правилами користування бібліотекою та підтвердити зобов’язання про їх виконання своїм підписом на читацькому формулярі.

4.4. Читацькі та книжкові формуляри є документами, що свідчать про факт та дату видачі користувачам друкованих та інших джерел інформації та їх повернення до бібліотеки.

V. Порядок користування абонементом

5.1. Термін користування художньою літературою - 14 днів.

5.2 Довідникові, цінні, рідкісні видання додому не видаються. -->

Гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лініяНаціональна дитяча гаряча лінія
Гаряча лінія
Національна гаряча лінія з питань запобігання насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінаціїНаціональна гаряча лінія
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Серпень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Архів записів
Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook

  • 2020
    Конструктор сайтів - uCoz